Information för dig som är hyresgäst

En bra boendemiljö är viktig för din hälsa. Cigarettrök och oväsen från grannen, en brummande fläkt i huset bredvid eller fuktskador i badrummet är exempel på saker som försämrar din boendemiljö.

Om du har problem med din boendemiljö ska du i första hand vända dig till styrelsen i din bostadsrättsförening eller till den som äger fastigheten där du bor. Om du störs av en granne är det alltid en bra idé att prata med honom eller henne först, innan du kontaktar fastighetsägaren.

Om det inte hjälper att prata med grannen, ta upp problemet med fastighetsägaren eller styrelsen. Om fastighetsägaren eller styrelsen inte gör något åt ditt problem kan du vända dig till Bygg & Miljö.  

Kom också ihåg att du själv har ett ansvar för att sköta om din lägenhet så att du inte orsakar problem som till exempel fuktskador. Du bör också tänka på att inte störa dina grannar.

Mer information

Klagomål, information om hur du går tillväga

Inomhusmiljö, information om hur du kan förbättra din inomhusmiljö

Hyresgästföreningen (öppnas i nytt fönster)

Kontakta oss
Bygg & Miljö

Expedition
Telefontid måndag-fredag kl 10-12
Telefon: 0415-37 83 10

 

Hörbybostäder

Telefon: 0415-37 81 43