Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du dygnet runt komma i kontakt med personal.

Du ansöker om trygghetslarm hos Myndighetsenheten. Hur det går till hittar på sidan Från ansökan till beslut.

Hörby kommun erbjuder alla invånare som är 65 år eller äldre möjligheten att ha trygghetslarm i hemmet. Kontakta Mottagningen på myndighetsenheten.

Så fungerar larmet

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till telenätet (fast telefoni alternativt mobilt abonnemang hos Telia). En trådlös larmknapp sätts på armen eller i ett band runt halsen. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med hemtjänstpersonal som svarar dygnet runt. Du kan tala med personalen utan att lyfta en telefonlur och du hörs var du än befinner dig i bostaden.

Nycklar

Du måste lämna två nycklar till bostaden och porten till larminstallatören. Du får också skriva på en fullmakt som ger personalen rätt att gå in i din bostad om du väl tryckt på ditt larm. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsskåp och används bara av den personal som besöker dig när du har larmat.

För dig som är under 65 år

Om du är under 65 år och vill ansöka om trygghetslarm ska du kontakta en socialsekreterare på myndighetsenheten som då gör en behovsprövning.

 

Kontakta oss!
Myndighetsenheten

Mottagningen
Tfn:
0415- 37 81 45

Telefontider
Alla vardagar utom onsdag 9.00- 10.30

På mottagningen kan du få råd, ansöka om stöd till dig själv eller lämna en anmälan om du är orolig för någon annan.

Receptionen
Tfn:
0415- 37 81 00

Öppettider
Vardagar 8.00- 12.00

E-post: socialforvaltningen@horby.se

 

Hörby24
Självservice & e-tjänster

E-tjänster med inloggning