2G- och 3G-näten stängs ned – vissa mobiler kan inte ringa 112
Under december börjar 2G- och 3G-näten i Sverige stängas ned. Vissa mobiler kommer inte kunna nå nödnumret 112, trots att de använder 4G-nätet. Om du har en sådan telefon ska du bli kontaktad av din operatör. Här är det viktigaste att veta om avvecklingen.
Under december 2025 stängs många 2G- och 3G-nät ner. Det innebär att en del mobiltelefoner kan sluta fungera – även sådana som använder 4G men saknar stöd för röstsamtal över 4G (VoLTE). För de med äldre teknik finns risk att till och med nödsamtal till112 inte fungerar. Samtidigt finns oro för att vissa kan uppfatta informationen som bluff eller bedrägeri, och flera larmfunktioner kan sluta fungera utan förvarning.
Varför stängs näten ner?
Nedsläckningen är ett nationellt teknikskifte. De äldre näten ger plats åt modernare och mer driftsäkra tjänster i 4G och 5G. 3G fasas ut först, och 2G följer hos de flesta operatörer mot slutet av 2025. För mer bakgrund och detaljer, se Post och telestyrelsens (PTS) webbplats.
Om din telefon är en av dem som inte kan nå 112:
- Din operatör kommer att kontakta dig inom kort.
- Din telefon blockeras någon gång mellan 1 december och 2 februari.
- Du behöver byta telefon eller byta operatör till Telia.
Om nödnumret 112 efter nedstängningen
- PTS har beslutat att operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 den 2 februari 2026 ska blockera mobiler som inte kan ringa 112 via operatörernas egna nät.
- För telefoner som kräver någon särskild åtgärd, exempelvis att SIM-kortet tas ut, för att de ska koppla över till Telias nät, gäller detta krav redan från den 1 december 2025. Detta för att undvika att människor har kvar telefoner som inte kan användas för att kontakta 112.
- De blockerade mobilerna kommer inte att kunna användas för några taltjänster via mobilnätet. PTS beslut gäller inte Telias kunder eftersom de kommer att ha kvar 2G-nätet till 2027, vilket innebär att 112 fungerar som tidigare fram till dess.
Läs mer om avvecklingen hos PTS.
Kontrollera om din mobil är berörd
Operatörerna ska meddela de kunder som är berörda. Om du ändå vill kontrollera din mobil kan du följa instruktionerna hos din operatör.
- Tele2: Så kontrollerar du din utrustning
- Telenor: Så kontrollerar du mobilen
- 3 om avvecklingen av 2G- och 3G-näten
Ring bara 112 vid nödfall
Det är viktigt att inte ringa 112 för att testa mobilen. Om du berörs av problemet kommer du att kontaktas av din operatör.
Hjälp andra
Hjälp gärna en anhörig eller granne som kanske inte förstår informationen, eller vet hur man gör för att byta telefon.
Läs mer
Information från Krisinformation.se