Digitaliseringsprojekt i Hörby kommun: Här skriver du din egen utredning om försörjningsstöd

två kvinnor som sitter framför datorn och får hjälp

I Hörby kommun kommer invånare i behov av försörjningsstöd att kunna skriva sina egna nyutredningar. Minskad administration och mer tid över för socialsekreterare som då istället kan användas till att än mer stötta individer till självförsörjning.

Inom socialtjänsten så skrivs det ett utredningsunderlag som ligger till grund för socialsekreterares beslut om bistånd till försörjningsstöd. Hörby kommun har sedan 2019 använt sig av RPA (Robotic Process Automatisation) som stöd i handläggningen av ansökningar.

Nu har man gått ett steg vidare i digitaliseringen av försörjningsstöd. Med hjälp av moderna digitala verktyg kommer invånarna i Hörby att kunna skriva sina egna nyutredningar.

– Detta kan ses som ett paradigmskifte inom försörjningsstöd, säger Branislav Nikolic, verksamhetschef för Vuxenutbildning och Arbetsmarknad i Hörby kommun.

Projektet

Digitaliseringsprojektet bedrivs i samarbete med Höörs kommun och IT-bolaget Unikom.
Mellan de sex Unikom kommunerna är Hörby och Höör så kallade arbetskommuner, som tillsammans med Unikom arbetar med att ta fram och testa verktyget. Bromölla, Sjöbo, Östa Göinge och Osby är referenskommuner som kontinuerligt lämnar synpunkter och tanken är att dessa kommuner så småningom också inför verktyget.

Branislav Nikolic och Karina Lindberg, enhetschef för Arbetsmarknad och Försörjning i Hörby kommun, har varit drivande i projektet.

Det är många andra kommuner som hört av sig och visat intresse.
En framgångsfaktor är att man i början av projektet la ner mycket tid på att träffa och lära upp både medarbetare och klienter.

Vad innebär det?

Genom att automatisera handläggningsprocessen av försörjningsstöd blir det minskad administration och tiden som frigörs kan då användas till något annat. Det innebär att socialsekreterarnas arbetstid kan ställas om till andra processer, som att stötta klienterna till att bli självförsörjande.

— Genom att minska den administrativa tiden som läggs på handläggning av nyutredningar, vill vi ännu mer fokusera på att stötta individerna mot egen försörjning från dag ett, säger Branislav Nikolic.

Processen innebär också att de sökande kommer att ha större inflytande i sina egna utredningar, något som går hand i hand med befintlig lagstiftning där den enskilde i största möjliga utsträckning ska ges inflytande och medbestämmande över de insatser som ges.

man porträtterad
Branislav Nikolic, Verksamhetschef för vuxenutbildning och arbetsmarknad i Hörby kommun, är en av dem som varit drivande i projektet.

Hur fungerar det?

Det digitala verktyget fungerar på följande sätt: Klienten fyller i en digital nyansökan om försörjningsstöd, själv eller tillsammans med en socialsekreterare. De ifyllda uppgifterna kontrolleras automatiskt mot olika system och register och omvandlas sedan till det nyutredningsunderlag som ligger till grund för socialsekreterares beslut om bistånd. Underlaget kan sedan diskuteras tillsammans med klienten.

– Handläggningsprocessen ska gå snabbt. Men det tar inte bort det sociala arbetet eller mötet med klienten. Det är ju fortfarande det absolut viktigaste, säger Karina Lindberg.

Det digitala verktyget, roboten, har man döpt till E-dith. Hon ska ses som en digital medarbetare.

Ändra synen på människan

Det förändrade arbetssättet innebär också att man inte längre kontrollerar underlag, så som till exempel kvitton, i detalj. Istället utförs stickprovskontroller med jämna mellanrum för att bekräfta det som klienter fyllt i digitalt. Karina Lindberg berättar:

– Vi vill vända på det här gamla synsättet inom försörjningsstöd där man har lärt sig att misstro människan och att granska varenda detalj. Till att man istället litar på människor.
Det blir positivt för klienterna också när de inser att det inte bara handlar om kronor och ören utan att det finns ett intresse om vad som händer i deras liv och vad vi kan hjälpa dem med.

Fördel för handläggare

Den minskade administrationstiden underlättar också för handläggare som kan arbeta mer flexibelt, och fokusera sitt arbete på att träffa klienter.

– Poängen är inte bara att du ska ha tid. Utan det är ju vad du faktiskt gör med den tiden. Att de som är utbildade får jobba med socialt arbete. Med förändrings- och motivationsarbete, säger Karina Lindberg.

Det finns fortfarande möjlighet att ansöka om försörjningsstöd manuellt om man vill. Det är en rättighet att kunna få ett beslut på allting man ansöker om, hur man än ansöker. Men det har inte behövts i den utsträckningen som man kanske trodde från början.

– Vi trodde I början att det skulle finnas större utmaningar, men det har faktiskt gått väldigt smidigt. Folk är så digitala, säger Karina Lindberg.

Projektet är nu i slutskedet och planeras att vara i full drift i januari 2024.