Starka resultat för Hörby kommun i årets brukarundersökning

Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby Närbild på skylt med texten "Källhaga". Utanför Källhaga äldreboende i Hörby

Resultaten från Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” för 2025 visar på goda resultat för Hörby kommun. Samtidigt pekar resultaten på behov av utveckling – och förändringsarbetet är redan igång. Den 1 september bytte hemtjänstorganisationen namn till Bo tryggt hemma, som en del i en större satsning för att göra det enklare att bli gammal i Hörby.

Årets brukarundersökning visar på flera glädjande resultat, trots att den totala nöjdheten minskat något jämfört med tidigare år. En tydlig positiv trend är att fler brukare har valt att delta – både inom särskilt boende och hemtjänst. Det stärker undersökningens tillförlitlighet och visar på ett ökat engagemang från både brukare och närstående. 

Flera enheter sticker ut med toppresultat. Landsbygd inom hemtjänsten får 100 procent nöjdhet i fyra viktiga kategorier, bland annat hänsyn och kompetens. Inom särskilt boende utmärker sig Hagadal med full pott i fem kategorier, inklusive bemötande och trygghet. Även Bokegården gör ett starkt resultat med 100 procent nöjdhet i bemötande och kompetens. 

Hemtjänsten får genomgående höga betyg i bemötande (97 %), förtroende (94 %) och språklig kompetens (93 %). Inom särskilt boende upplever 96 procent ett gott bemötande och 93 procent att personalen tar hänsyn till deras önskemål. Dessutom tycker 84 procent att det är lätt att få kontakt med sjuksköterska vid behov. 

Ett särskilt glädjande resultat är att 87 procent av de närstående upplever att samarbetet med boendet fungerar bra – ett viktigt kvitto på kvaliteten i omsorgen. 

Utvecklingsområden visar vägen framåt

Brukarundersökningen pekar på flera förbättringsområden. Inom hemtjänsten efterfrågas bland annat större möjlighet att påverka tidpunkter för insatser och bättre information vid förändringar, och inom särskilt boende är trivseln med gemensamma utrymmen och aktiviteter lägre. 

Resultaten ger tydlig vägledning för det fortsatta förbättringsarbetet – både lokalt och inom hela verksamheten. 

– Jag är glad och stolt över våra fina siffror avseende trygghet, bemötande och förtroende. Det känns väldigt gott att vi är så bra på det som är viktigast för oss. Våra utvecklingsområden tar vi på stort allvar och vi har redan påbörjat arbetet med att ta fram handlingsplaner så att vi kan bli ännu bättre, säger Sanna Sandström, verksamhetschef för vård och omsorg i Hörby. 

Läs hela resultatet från Socialstyrelsens undersökning “Vad tycker de äldre om äldreomsrogen?” på deras hemsida.

Hörby ställer om till framtidens äldreomsorg

Äldreomsorgen i Hörby står inför stora förändringar. Antalet äldre ökar snabbt, och om 15 år väntas hemtjänsten ha fördubblats. För att möta framtiden genomför hemtjänstorganisationen flera viktiga omställningar: 

  • Anpassning till att fler blir äldre. 
  • Förberedelser inför en ny socialtjänstlag med fokus på förebyggande arbete. 
  • Ett arbetssätt enligt principerna för God och nära vård, där vården ska vara sömlös och likvärdig – oavsett var man bor. 

I takt med dessa förändringar bytte verksamhetsområdet namn till Bo tryggt hemma den 1 september 2025. Namnet speglar bättre vad verksamheten faktiskt gör och samlar flera olika insatser under ett gemensamt paraply. Målet är att den enskilde ska känna sig trygg hemma, oavsett behov – och att insatserna ska upplevas som samordnade och enkla. 

– Vårt löfte är att vi finns där för den som behöver oss – i alla skeden av åldrandet, oavsett bakgrund eller bostadsort, säger Sanna Sandström.