Äldre

Det finns mycket hjälp och stöd att få för dig som är äldre.

I Hörby kommun finns flera aktiviteter för äldre, både för att du ska kunna behålla färdigheter du har, och för att du ska få hjälp om du behöver det. För att du ska behålla hälsan så länge det bara går erbjuder vi träning för äldre under vissa perioder, broddar så att du ska kunna gå ut och gå på vintern och gratis Jojokort så att du kan åka runt i kommunen. Vi har också ett team med fixare som kan hjälpa dig med praktiska göromål hemma, som att byta proppar och rengöra bilen.

Om du behöver hjälp

Om du behöver kan du ansöka om hjälpmedel i hemmet och hjälp i form av till exempel hemtjänst och ledsagare för att du ska kunna bo hemma så länge som möjligt och göra det du brukar. Vi har också olika boenden om du skulle behöva flytta.

Så här ansöker du

Du ansöker om hjälp med den här blanketten: Ansökan om insats enligt Socialtjänstlagen. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att söka hjälp av kommunen: Från ansökan till beslut

Fick du hjälp av informationen på sidan?