E-faktura, autogiro och digital brevlåda

Du har möjlighet att betala avgifter till kommunen med autogiro och e-faktura. Här kan du läsa mer om hur du gör.

E-faktura

Hur får jag e-faktura?

Du anmäler dig via din internetbank. Leta upp Hörby kommun i listan över företag och organisationer som erbjuder e-faktura.

Välj ”Mittskåne Vatten Hörby kommun” om du vill anmäla en VA-faktura, och ”Hörby kommun” för övriga fakturor, som barnomsorg eller äldreomsorg.

När ska e-fakturan betalas?

E-fakturan ska betalas senast vid förfallodatumet. När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Vad händer om jag missar att betala?

Det är lika viktigt att betala en e-faktura som en pappersfaktura. Försenade betalningar kan leda till betalningspåminnelser och inkassokrav. Hörby kommun och Mittskåne Vatten skickar ut betalningspåminnelser och inkassokrav via vanligt brev.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att din e-faktura ska betalas via autogiro. Då behöver du inte godkänna e-fakturan när den kommer, utan fakturan betalas automatiskt på förfallodatumet. Läs mer om autogiro nedan.

Vad händer om jag byter bank?

Du måste anmäla till din nya internetbank att du vill fortsätta ha e-faktura från Hörby kommun och Mittskåne Vatten. Glöm inte att avsluta e-fakturan i din gamla bank.

Hur avanmäler jag mig?

Du avanmäler dig via din internetbank. Leta upp menyn för avanmälan av e-faktura och följ instruktionerna i internetbanken.

Autogiro

Fakturor för barnomsorg, äldreomsorg eller handikappomsorg kan du betala via autogiro. Då betalas dina räkningar automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto.

Så här ansluter du dig

Det finns två sätt att ansluta dig till autogiro:

  1. Anslut dig i internetbanken. Gå till menyn med autogiro och följ sedan instruktionerna.
  2. Fyll i ett formulär och signera med e-legitimation:
    Barnomsorg
    Äldre- och handikappomsorg

Digital brevlåda

Du som vill kan få dina fakturor från Hörby kommun i din personliga digitala brevlåda. Allt du behöver göra är att anmäla dig till någon av de digitala brevlådor som finns och säkert logga in med din e-legitimation, till exempel mobilt bank-id. Att ha en digital brevlåda är kostnadsfritt för dig som privatperson.
En digital brevlåda är ett säkert och miljövänligt sätt att ta emot post från kommuner och myndigheter. Inga papper eller kuvert behöver delas ut i fysiska brevlådor eller -inkast.
Din post kommer fram snabbare och säkrare. I en digital brevlåda samlas all din post från myndigheter och kommun på ett och samma ställe och du kommer åt den genom att logga in, var du än befinner dig.

Vad krävs för att få din post digitalt?

Du behöver vara anmäld till någon av de digitala brevlådor som finns, till exempel Min Myndighetspost, Kivra, Digimail eller E-boks, men det spelar ingen roll till vilken. Läs mer och välj på webbsidan: www.minameddelanden.se

Vad händer om du redan nu får dina fakturor till din internetbank?

Om du är anmäld till e-faktura via din internetbank så kommer dina fakturor att skickas dit som vanligt.

Måste jag skaffa en digital brevlåda för att få mina fakturor?

Nej, om du varken har e-faktura eller digital brevlåda så kommer du att få din faktura i brevlådan, precis som tidigare.

Behöver du ytterligare information?

  • Välkommen att kontakta Hörby kommuns Ekonomiavdelning via kommunens växel 0415-37 80 00 eller e-post: ekonomi@horby.se.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of horby.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.