Byggen som kräver anmälan

I vissa fall behöver du inte bygglov när du bygger om, utan det räcker att du lämnar in en anmälan till kommunen. Du får inte påbörja bygget förrän du har fått startbesked.

När du utför ändringar i en byggnads tekniska delar, till exempel bärande konstruktion, brandskydd, ventilation eller vatten och avlopp, ska du lämna in en anmälan till kommunen först. Det krävs även en anmälan för att installera en ny eldstad eller kamin.

I en anmälan ska du ha med ritningar och andra handlingar som behövs för att vi ska kunna bedöma om den åtgärd du vill göra uppfyller de gällande byggreglerna. Du kan läsa mer om olika åtgärder HÄR.

Du får inte lov att påbörja en åtgärd som kräver anmälan förrän du har fått ett startbesked. Bygg- och miljönämnden tar ut en avgift för anmälan.

Du kan läsa mer om vad som kräver anmälan på Boverkets hemsida.

Handläggning av din anmälan

När din anmälan har kommit in delas den ut till en handläggare och vi påbörjar handläggningen av ditt ärende. Om din anmälan inte är komplett hör vi av oss till dig, så att du kan komplettera med de handlingar som saknas. Det är viktigt att du inkommer med handlingarna skyndsamt eller kontaktar oss om du behöver hjälp, för att undvika att handläggningstiden fördröjs.

Från det att anmälan inkommit har vi upp till fyra veckor på oss att ta beslut i ditt ärende. I särskilda fall kan tiden dock förlängas med ytterligare fyra veckor. Vi kan även förelägga dig att komma in med kompletteringar eller ändringar av din ansökan. Gör vi detta inom tre veckor från att din ansökan inkommit, räknas de fyra veckorna från den dag då dina fullständiga kompletteringar kommit in till oss. Proceduren kan upprepas ett flertal gånger för att få fram korrekt underlag för vårt beslut.

Du kan påverka handläggningstiden genom att vara noggrann med de handlingar du lämnar in. Vi brukar ha som flest ansökningar under våren och tidig sommar. Om du planerar att bygga under den perioden, så rekommenderar vi därför att du inkommer med dina handlingar så tidigt som möjligt.

Om handläggningen av ditt ärende drar över de fyra veckor vi har på oss att handlägga ditt ärende reduceras avgiften för startbeskedet med en femtedel av kostnaden för varje vecka (7 dagar) som vi går över tiden. Notera att det enbart gäller kostnaden för startbeskedet, inte platsbesök eller slutbesked med tillhörande kostnader. Du kan läsa mer om hur man räknar handläggningstiden och reducering av avgifter på Boverkets hemsida.